fredag 19 november 2010

Tantkraft


Jag missade tyvärr en föreläsning om tantkraft på Emmaus Åland möte i söndags. Jag är på Åland, jag mår bra och jag tror att hela världen mår bättre tack vare tantkraften. (Och vad skulle även de allra viktigaste av oss vara utan den här kraften...)

Det strålar ut så varm energi från vävsalen på Rödakorsgården. Och jag tror att ganska många av de drygt 20-30 damerna som väver där har fyllt 80 år. Länge leve Rödakorsgården!

På bilden finns min mormor, 86 år, som blev så glad över att pröva spinna på Ulfsby gård under den underbara skördefesten på Åland nu på hösten 2010. Senast hade mummo spunnit i slutet av 1940-talet när mamman föddes. Det gick bra ändå.

CHAPEAU!

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt foto! Mer tantkraft åt folket:-)

    SvaraRadera
  2. Vi tackar min farbror för det här fotot! Han kan egentligen också väva och har vävt även ryor i sin ungdom. Mera tantkraft desto bättre!

    I själva situationen hade min finskspåkiga mormor gjort sig klar nästan utan språk och börjat visa hur det går. Jag kom till platsen först då. Spinnrocken hade hört till Anni Blomqvist, sen ärvd av en släkning, en vänlig dam som var och spinna på Ulfsby under skördefesten.

    SvaraRadera