torsdag 20 juni 2013

Midsummer dream

 
Den fantastiska rosliknande blodnävan träffar man särkilt i skärgården i Finland. I början av sommaren har mina vägar gått från en äng till andra, från ett slott till andra. Jag har lärt mig bland annat att i stället för dödstraff kunde lösdrivande kvinnor få jobba på Spinnhuset på Långholmen på 1700-talet för att få bättre förutsättningar i samhället senare. Det blev flera återfall ändå.


Även orkidéerna och gullvivan hör till växterna som man träffar mindre norr om Åland. Jag undrar om jag njuter mer av blomängar nu än vad jag gjorde när jag var ung.

Trevlig midsommar!

3 kommentarer:

  1. Det är så intressant att få lite historik. Tack Minna och ha en fin sommar i arbetets tecken. Vi ska ses!

    SvaraRadera
  2. Ja, det har jag - jag funderar och babblar lite kring historia, spinner, färger, väver band, syr för hand och började även strumpor i nålbindning idag:) Vi ska säkert ses snart!

    SvaraRadera
  3. Jag alltså färgar naturfärger, eller började för två dagar sedan (i sommar) och fick genast flera sår i fingrarna för ormbunke.

    SvaraRadera