torsdag 11 oktober 2012

It's only about the weather


Det har regnat otroligt mycket i år. En bondfru räknade att de hade haft bara nio dagar utan regn på sommaren. Man tycker förstås synd om bönder som inte kan skörda och min mormor, 88 år, undrar även hur folk överlever vintern.

Å andra sidan, aldrig före har jag lagt märke till hur en fuktig höståker skiner vackert då natten faller. Färger och former blir starkare ute i regn. Ett bra bärår var det också och kantareller plockades i massor från början av juli till mitten av september åtminstone på Åland. Det verkar även att blodspindelskivlingen gillar den blöta hösten. Soppan på bilden ska alltså inte ätas men användas i svampfärgning.

4 kommentarer:

  1. Vilken läcker soppa du gör, det kommer säkert bli jättevackert :)
    Jo, mycket regn men man får som du gjort hitta det bra med det också :)

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir starka färger med blodspindelskivlingen som är min favoritfärgningssvamp. Men nu börjar det räcka till med färgningar för året. Alltså om jag hittar mera svampar i år tänker jag torka dom eller sätta i fryset. Det kan hända att nästa höst finns det inga i skogen. Åren är så olika.

    Ha det så bra du också!

    SvaraRadera
  3. ...här väntar vi pa regn och hoppas pa svampplockning denna höst. Bra idé med att spara till nästa ar.
    Ha en fortsatt bra skörd ¡

    SvaraRadera
  4. Ha en bra skörd du! Här fick vi första snö i natt och det finns bara trattkantareller kvar. (Dom äter jag, inte färgar med.) Men en lite påse med färgningssvampar har jag plockat i fyset.

    SvaraRadera